Do zakresu działania stanowiska obsługi prawnej należy:
1) obsługa prawna Izby,
2) opracowywanie oraz opiniowanie - pod względem prawnym i techniki legislacyjnej - projektów zarządzeń prezesa Izby, prowadzenie ewidencji zarządzeń i przekazywanie ich do wykonania,
3) przygotowywanie projektów umów zawieranych przez Izbę,
4) reprezentowanie Izby w sprawach toczących się przed sądami,
5) wykonywanie zastępstwa procesowego na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez prezesa Izby,
6) przekazywanie kolegium i komórkom organizacyjnym Izby informacji o zmianach w przepisach prawnych w zakresie działalności Izby,
7) udzielanie prezesowi Izby i członkom kolegium opinii i porad prawnych oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa,
8) opracowywanie informacji w zakresie zmian w przepisach prawnych mających wpływ na prowadzenie prawidłowej gospodarki finansowej w jednostkach samorządu terytorialnego;
9) przekazywanie ich prezesowi Izby, członkom kolegium i naczelnikowi Wydziału Informacji, Analiz i Szkoleń oraz jednostkom samorządu terytorialnego,
10) współudział w prowadzeniu działalności informacyjnej i szkoleniowej Izby,
11) przygotowywanie projektów informacji i odpowiedzi na zapytania prawne kierowane przez jednostki samorządu terytorialnego w zakresie objętym nadzorem i kontrolą Izby,
12) wykonywanie obsługi prawnej na rzecz regionalnej komisji orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz na rzecz rzecznika dyscypliny finansów publicznych.