Regionalna Izba Obrachunkowa w Lublinie informuje, że w ocenie Kolegium tut. Izby brak jest podstaw prawnych do podejmowania przez organy stanowiące gmin odrębnych uchwał w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji w ramach realizacji Programu Priorytetowego "Ciepłe Mieszkanie".
Program ten jest realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej za pośrednictwem funduszy wojewódzkich, a jego celem jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji pyłów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych.
Zdaniem Kolegium RIO w Lublinie art. 403 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska nie stanowi podstawy prawnej do podejmowania uchwał w zakresie, który dotyczy zadań finansowanych przez NFOŚiGW czy też fundusze wojewódzkie, realizowanych na podstawie szczegółowych zasad określonych przez Fundusz. Zasady te, przyjęte w Programie Priorytetowym, wskazują m.in. kryteria wyboru inwestycji objętych dofinansowaniem, a dla gminy przewidują w istocie rolę pośrednika pomiędzy dotującym a beneficjentem końcowym.
W ocenie Kolegium tut. Izby wyklucza to możliwość podjęcia w tym zakresie uchwały, o której mowa w art. 403 ust. 5 ustawy Prawo ochrony środowiska, która dotyczy określenia zasad udzielania dotacji przez organ stanowiący gminy (w tym wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania) na zadania własne w zakresie ochrony środowiska.