Pytanie 1
    Dotyczy części VII Centralne zarządzanie, logowanie i korelacja
Moduł raportujący musi
(.)
4. zapisywać wygenerowane raporty do plików przynajmniej w formatach: PDF, XLS

Pytanie: Czy dostarczony moduł raportujący może generować raporty wyłącznie do plików w formacie PDF?  Jest to format gwarantujący znacznie wyższy stopień czytelności, niż pliki xls, w których m.in. nie można zawierać grafiki.

Odpowiedź
    Moduł raportujący musi generować raporty zarówno w formacie PDF jak i XLS. Format XLS jest niezbędny z uwagi na możliwość dokonywania dodatkowych analiz za pomocą arkusza kalkulacyjnego.

Pytanie 2
    Dotyczy VIII. Wymagania specyficzne dla poszczególnych lokalizacji RIO
Parametry pracy urządzeń:
1. Ilość jednocześnie uruchomionych łącz WAN: 3
2. Wydajność urządzenia:150 użytkowników.
3. Nie mniej niż 1000 interfejsów wirtualnych definiowanych jako VLANy w oparciu o standard IEEE802.1q
4. Obsługa nie mniej niż
a) 40 000 nowych połączeń na sek
b) 1 000 000 jednoczesnych połączeń
5. Przepustowość
a) SIF: nie mniej niż 3000 Mbps
b) IPS: nie mniej niż 950 Mbps
c) MAV: nie mniej niż 1000 Mbps
d) tunelu IPSec VPN: nie mniej niż 450 Mbps
6. Liczba tuneli IPSec VPN: nie mniejsza niż 200.

Pytanie: Czy Zamawiający dopuszcza zastosowanie urządzenia do lokalizacji RIO o następujących parametrach wydajnościowych?

1. Ilość jednocześnie uruchomionych łącz WAN: 3
2. Wydajność urządzenia:150 użytkowników.
3. Nie mniej niż 1000 interfejsów wirtualnych definiowanych jako VLANy w oparciu o standard IEEE802.1q
4. Obsługa nie mniej niż
a) 22 000 nowych połączeń na sek
b) 1 000 000 jednoczesnych połączeń
5. Przepustowość
a) SIF: nie mniej niż 2500 Mbps
b) IPS: nie mniej niż 950 Mbps
c) MAV: nie mniej niż 700 Mbps
d) tunelu IPSec VPN: nie mniej niż 450 Mbps
6. Liczba tuneli IPSec VPN: nie mniejsza niż 200.

Naszą rekomendację dajemy w odniesieniu do tego, że 150 użytkowników nie jest w stanie w normalnych warunkach wygenerować aż 40 tys. nowych sesji na sekundę. Podobna rzecz dotyczy wydajności skanera AV, który najczęściej stosuje się do filtracji ruchu na styku z Internetem. Podany parametr 1000Mbps wiązałby się z posiadaniem łacza do Internetu o takiej przepustowości, natomiast wg danych Zamawiającego łącze w RIO wynosi obecnie 20Mbps + 40Mbps, co przy założeniu wzrostu w przeciągu 5 lat i tak nie osiągnie granicy 500Mbps, więc wartość 700Mbp powinna dać jeszcze bezpieczny zapas, a nie podrażać inwestycji w większe rozwiązanie bezpieczeństwa.

Odpowiedź
    Nie. Oferowany system musi spełniać wymaganie określone w SIWZ.

Pytanie 3
    Dotyczy IX. SERWIS
Pkt.1) b) iii) 3)
(.)zapewnieniu konsultacji przy nieprawidłowym działaniu systemu bezpieczeństwa jako całości oraz jego elementów składowych, zarówno oprogramowania jak i urządzeń

Pytanie: Czy Zamawiający przewiduje miesięczną pulę godzin do wykorzystania w ramach wspomnianych konsultacji?

Odpowiedź:
    
Nie. Konsultacje nie powinny mieć w tym przypadku limitów czasowych, gdyż chodzi tutaj o usuwanie nieprawidłowości w działaniu urządzeń i systemu bezpieczeństwa wynikających albo z wady urządzeń powstałych w fazie produkcji albo w wyniku błędów w dokumentacji dołączonej do systemu bezpieczeństwa,  w tym niezgodności dokumentacji z dostarczonym systemem, zarówno w odniesieniu do części hardware'owej jak i software'owej, uniemożliwiającej uruchomienie funkcjonalności opisanych w dokumentacji wg zawartych w niej informacji oraz procedur.

Pytanie 4
Dotyczy IX. SERWIS Pkt. 5.

Oferent zobowiązany jest do złożenia wraz z ofertą oświadczenia Producenta systemu bezpieczeństwa potwierdzającego, że w przypadku nie wywiązania się przez Oferenta i/lub Dystrybutora z obowiązków związanych ze świadczeniem usług gwarancyjnych i wsparcia technicznego, zostaną one przejęte bezpośrednio przez Producenta bądź przez firmę wskazaną przez Producenta. W przypadku gdy Producent na terenie Rzeczpospolitej Polskiej nie posiada własnego centrum serwisowego, Oferent winien przedłożyć dokument Producenta, który wskazuje podmiot uprawniony do realizowania serwisu gwarancyjnego i wsparcia technicznego na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.

Pytanie: Czy wymagane jest dostarczenie oświadczenia producenta, czy może to być oświadczenie Oferenta o spełnieniu tych wymagań? Wiąże się to z faktem, iż oferent odsprzedaje wsparcie techniczne producenta i w ramach standardowych warunków umowy, to producent zobowiązany jest na świadczenie gwarancji i wsparcia technicznego do oferowanego systemu bezpieczeństwa.

Odpowiedź:

    Wymaganie określone przez punkt 5 części IX ma na celu zagwarantowanie Zamawiającemu świadczenie usług gwarancyjnych i wsparcia technicznego również w sytuacji, gdy Oferent z różnych względów przestanie je świadczyć. W takiej sytuacji realizacja tego wymagania musi być automatycznie przeniesiona na Producenta.

    Umowa na dostawę jest podpisywana z Oferentem a nie Producentem i dlatego, aby zapewnić realizację opisanego scenariusza, wymagane jest oświadczenie Producenta, że w przypadku gdyby Oferent nie wywiązywał się ze swoich zobowiązań, to Producent przejmie na siebie zobowiązania Oferenta.  W oświadczeniu Producenta muszą być zawarte dane identyfikujące Oferenta. 

   Jeśli Oferent skorzysta, zgodnie z pkt.4 części IX, z możliwości przeniesienia na Dystrybutora swoich zobowiązań związanych ze świadczeniem usług gwarancyjnych i wsparcia technicznego, to Oferent oprócz oświadczeń wynikających z pkt. 4 części IX, musi dostarczyć, wynikające z punktu 5 części IX, oświadczenia Producenta w następujących sposób:

  • w przypadku przeniesienia wszystkich zobowiązań z Oferenta na Dystrybutora, należy dostarczyć oświadczenie Producenta dotyczące Dystrybutora zamiast oświadczenia Producenta dotyczącego Oferenta;
  • w przypadku przeniesienia części zobowiązań z Oferenta na Dystrubutora, należy dostarczyć 2 oświadczenia Producenta: jedno dotyczące Dystrybutora w zakresie usług przeniesionych na Dystrybutora i drugie dotyczące Oferenta w zakresie usług nieprzeniesionych na Dystrybutora. 

    Ponadto, w sytuacji, gdyby Producent nie posiadał możliwości realizowania tych usług zgodnie z zapisami zawartymi w SIWZ, wówczas musi on w oświadczeniu wskazać inny podmiot (np. dystrybutora, ale nie tego samego, na którego Oferent przeniósł swoje zobowiązania) za pośrednictwem którego Producent będzie świadczył te usługi w zakresie określonym w SIWZ i jednocześnie oświadczyć, że podmiot ten w zakresie tych usług:

  • ma podpisaną umowę z Producentem na ich świadczenie;
  • spełnia wymagania jakościowe identyczne z tymi nałożonymi przez SIWZ na Oferenta (w tym m.in. zatrudnianie min. 2 inżynierów certyfikowanych przez Producenta).

    Zamiast składania wielu pojedynczych oświadczeń Producenta, można je wszystkie zawrzeć w jednym łącznym oświadczeniu o treści równoważnej  wszystkim wymaganym oświadczeniom Producenta.

    Pytanie 5

Dotyczy Załącznik nr 2 do SIWZ, część IX. Serwis, punkt 5.

    Jeśli Oferent nie przeniesie zobowiązań wymienionych w punkcie 4a) i 4b) na Dystrybutora, czy Zamawiający dopuści oświadczenie Producenta systemu bezpieczeństwa potwierdzające, że w przypadku nie wywiązania się przez Oferenta z obowiązków związanych ze świadczeniem usług gwarancyjnych i wsparcia technicznego, zostaną one przejęte bezpośrednio przez partnera Producenta, który jest uprawniony do realizowania serwisu gwarancyjnego i wsparcia technicznego na terenie Rzeczpospolitej Polskiej np. Dystrybutora?

Odpowiedź:

    W przypadku niewywiązywania się Oferenta ze swoich obowiązków związanych ze świadczeniem usług gwarancyjnych i wsparcia technicznego, zobowiązania Oferenta  musi przejąć Producent. Zgodnie z odpowiedzią na pytanie 4,  Producent może (a w sytuacji braku możliwości świadczenia usług zgodnie z SIWZ musi) wskazać w swoim oświadczeniu inny podmiot (np. Dystrybutora), za pomocą którego Producent będzie świadczył usługi gwarancyjne i wsparcia technicznego.

Pytanie 6
    Ile urządzeń systemu bezpieczeństwa powinine jednoczesnie obsługiwać Centralny system zarządzania, logowania i korelacji opisany w części VII zapytania?

Odpowiedź:

    Centralny system zarządzania, logowania i korelacji opisany w części VII musi jednocześnie obsłużyć wszystkie urządzenia dostarczone w ramach systemu bezpieczeństwa, w tym dodatkowe urządzenia za pomocą, których w IRIO będzie realizowany dostęp do sieci LAN w j.s.t. za pomocą WiFi. Wymaganie dotyczące obsługi tych dodatkowych urządzeń za pomocą centralnego systemu zarządzania musi być spełnione, jeśli będą one pochodzić od tego samego producenta co system bezpieczeństwa.

Pytanie 7
    Jaka ilość zdarzeń (w gigabajtach na dzień) będzie generowana ze wszystkich urządzeń bezpieczeństwa do Centralnego systemu logowania i korelacji?

Odpowiedź:

    Zamawiający nie jest w stanie określić wielkości tych danych, w szczególności z uwagi na to, że zależy to od sposobu zapisu tych zdarzeń w logach oraz od zakresu zdarzeń, które będą mogły być logowane przez poszczególne urządzenia zawarte w ofertach.

Pytanie 8
    Czy zamawiający dopuszcza wykreślenie zapisu odnośnie konieczności podłączenia do sieci WAN za pomocą WiFi? Proponowane przez nas urządzenia umożliwiają połączenie z WAN za pomocą portu Ethernet oraz modemów 3G/UMTS.

Odpowiedź:

    Nie ma możliwości wykreślenia tego zapisu. Wymaganie to dotyczy lokalizacji IRIO i jest jednym z najbardziej podstawowych wymagań dla całego systemu bezpieczeństwa. Wynika ono z analizy możliwości dostępu do internetu w urzędach j.s.t. , w których 

  • dostęp do sieci LAN urzędu często  jest możliwy tylko za pomocą sieci WiFi;  
  • często brak jest możliwości podłączenia do internetu za pomocą modemu 3G z uwagi albo na niepełne pokrycie woj. lubelskiego sygnałem w tej technologii albo dostęp do sygnału, ale o małej mocy.