22 kwietnia 2016 r.

 

Obowiązujące od 1 stycznia 2016 r. przepisy art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 849 z późn. zm.), wprowadzone ustawą z dnia 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2015 r., poz. 1283) – przewidują zwolnienie z podatku od nieruchomości dla gruntów i budynków lub ich części, stanowiących własność gminy, z wyjątkiem zajętych na działalność gospodarczą lub będących w posiadaniu innych niż gmina jednostek sektora finansów publicznych oraz pozostałych podmiotów. Wskazane byłoby przeanalizowanie dotychczas obowiązujących uchwał, dotyczących wprowadzenia zwolnień w podatku od nieruchomości w zakresie nieruchomości stanowiących własność gminy i dokonanie stosownych zmian, polegających na wyeliminowaniu z zapisów uchwał rad gmin zwolnień objętych dyspozycją wspomnianego art. 7 ust. 1 pkt 15 ustawy.

            W kontekście tych zmian wskazać należy również na stanowisko wynikające z orzecznictwa sądów (np. wyrok WSA w Lublinie z 5.02.2016 r., sygn. akt I SA/LU 822/15) oraz wyjaśnień Ministerstwa Finansów (patrz pismo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów nr PL-LS.834.107.2015, opublikowane 16 października 2015 r. na stronie mf.gov.pl – w zakładce działalność/baza wiedzy/pisma/podatki i opłaty lokalne/2015), dotyczące kwalifikowania na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości, działalności prowadzonej przez gminę lub jej jednostki organizacyjne w zakresie gospodarki wodno-ściekowej. Wynika z niego, że działalność gospodarcza winna cechować się łącznie następującymi wyznacznikami: zorganizowanie, ciągłość i zarobkowość. Brak którejkolwiek z tych cech oznacza, że dana działalność nie może być zakwalifikowana do kategorii działalności gospodarczej.

   O zarobkowym charakterze działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków powinna decydować analiza sposobu ustalania cen i opłat za te usługi. Jeżeli sposób kalkulacji cen za świadczone przez gminę usługi nie wskazuje na dążenie do osiągnięcia dochodu (zarobku), tj. nadwyżki dochodów nad poniesionymi kosztami, czyli celem tej działalności nie jest zysk, lecz zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, to w takich przypadkach nie wystąpi przesłanka zarobkowego charakteru wykonywanej działalności.

   W takiej sytuacji budowle wchodzące w skład infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, jako niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, nie będą opodatkowane podatkiem od nieruchomości, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

            W ocenie Ministerstwa Finansów odnosi się to zarówno do sytuacji, w której wspomniana infrastruktura zarządzana (administrowana) jest bezpośrednio przez gminy (w praktyce jej urząd), jak i wtedy gdy obowiązki te wykonuje powołana w tym celu jednostka budżetowa (patrz pismo Ministerstwa Finansów Departament Podatków Sektorowych, Lokalnych oraz Podatków od Gier PL-LS.844.26.2016 z dnia 21 marca 2016 r. ).

Zdaniem Kolegium tut. Izby powyższe tezy mają również zastosowanie do gminnego zakładu budżetowego i od strony przedmiotowej nie dotyczą wyłącznie gospodarki wodno-ściekowej, ale również innej z zakresu użyteczności publicznej, o ile nie ma ona zarobkowego charakteru.